Mörksuggejakten

Hejsan!

Idag genomförde jag alltså Mörksuggejakten i Rättvik, ett stort lopp med ca 1000 startande i mycket fin terräng. Tävlingsdebut för mig inom cykling.
 Lyckades ta mig runt på 2h 52min och det resulterade i en 6e plats i min klass, endast 1 min efter 3an(gustav)efter ett bra race!

Loppet:

Loppet började skönt i och med att en bil låg först genom rättvik centrum, så tempot var alltså inte allt  för högt vilket gjorde att man fick trampa igång sig lite. Efter ca 2km åkte bilen åt sidan och loppet startade nu på riktigt med en brant stigning upp till vidablick på ca 5km! Försökte avancera lite uppför backen och det lyckades, tog  nog kanske 100 platser i backen. Hörde förövrigt att Gustav Larsson(landsvägscyklisten som också vann hela loppet) stack direkt i botten av backen och ledde med 52sek på toppen! Imponernade!

Väl på toppen kom det lite lättare terräng vilket var skönt för två stumma ben. Hamnade sedan i en klunga som höll ett lagom tempo i 2-3 mil innan klungan sprack upp och mindre grupper bildades. Hamnade i rygg på en kille som åkte ungefär som mig, alltså ganska snabbt när det var grus och lite saktare vid svårare terräng, stigar osv. Perfekt! Vid ca 40km åkta kom vi ifatt ett gäng på kanske 10pers och där la vi oss på rulle vilket var nice!  Efter ca 50km kom ett par kilometer med väldigt svår terräng vilket gjorde att klungan sprack upp igen och jag hamnade i rygg på en kille från enköping och vi höll ett bra tempo!

Ett tempo som höll för mig till ca 15km innan mål då jag i en brant skogsbacke fick en plötslig kramp i baksida lår, vilket resulterade i att jag fick kliva av cykeln och gå bort krampen i kanske 1minut..Vilket lyckades! Med friska ben försökte jag trycka på lite igen för att kanske komma ifatt min rygg från Enköping, men jag kom aldrig närmare än typ 20sek bakom och med kanske 5km kvar började jag bli riktigt trött! Tog då en gel vilket gjorde att jag kunde köra på hyfsat den sista biten.
Dock inträffade en liten händelse med ca 1km kvar av loppet. Jag låg och drog en klunga på kanske 5man(hade precis blivit ifatt åkt av dem) och det kom en brant utförslöpa som också svängde höger längst ner..Detta gick inte så bra utan tog här en liten sväng in i skogen och började rikta in mig på en rejäl krasch. Som tur va så stod där två träd ganska så tätt vilket gjorde att jag fastnade med styret emellan dem och blev stående där. Utan en skråma! Riktigt tur! Hoppade sedan loss från träden och fortsatte min färd mot mål och tog mig alltså dit på tiden 2.52h!


Sähär i efterhand är jag riktigt trött, har ont i benen, är allmänt seg, men kan ändå se tillbaka på en riktigt nice dag med stekigt väder och ganska pigga ben! Så jag är nöjd med min insats! Det enda negativa var väl att man fick däng av gurra! Men får ta revansch någon annan gång!;)

Nu blir det vm-final!

Tack o hej

//  Jesper

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0