Seger!

Då var äntligen första cuptävlingarna avgjorda, jag hade riktigt höga förväntningar på mig själv inför helgen då det hade gått riktigt bra på idre/särna tävlingarna. Första tävlingsdagen var det 15 skate på programmet. Jag hade inte alls samma tryck som helgen innan och det vart ett mycket segt lopp som jag avslutade helt okej. Det vart en 11e plats tillsist dryga 2min efter segrande Martin Liljemark från SK Bore. Med tanke på hur kroppen kändes så är jag riktigt nöjd, jag fann ju aldrig det där flytet i åkningen.


Men det var ju bara att ladda om, det är ju trots allt sprinten som är min starkaste sida, och vilken bana det var, riktigt utslagsgivande med 2st långa branta backar. Det här skulle passa mig perfekt kände jag redan på lördagskvällen då jag gick ett varv runt banan.


Uppstigning kring halv 8 på söndagen, käka lite frukost sedan tillbaks till sängen och lirade lite PSP innan det var dags för tävling. Prologen gick helt okej, lite dålig uppvärmning och hade inte kommit igång helt, men det vart en 4e plats ändå knappt 3sek efter Jens Lundgren.


I kvarten ställdes jag mot relativt tufft motstånd, Quicklund, Engblom och formstarke Liljemark och två till som jag inte minns i nuläget. Tog starten och var därefter i ledning ända in i mål, och det var ingen som hotade riktigt, det var efter kvarten jag kände att det här kommer bli en riktigt bra dag, jag kände mig ruskigt stark i den andra av backarna, som gick upp i slalombacken, den backen avslutades med 15-20meter ren saxning.


Sedan i semin ställdes jag mot Lundgren, Karlsson, Quicklund, Svensson och Lindblad. Det enda hotet jag kände i det heatet var just då kvalsnabba Lundgren. Men även denna gång tog jag starten och drog ifrån uppför slalombacken och kunde ta det lugnt hela upploppet.


Finalen då, det var de sex snabbaste från prologen som tagit sig vidare till finalen och startfältet var, Jonsson, Eriksson, Lundgren, Halvarsson, Karlsson och Nordström. Det var alltså 3st morakillar och 3st sollekillar som skulle göra upp. Starten kom iväg på andra gången då jag lyckades tjuva första. En mycket jämn start och alla kom till första backen i bredd, vilket försvårade situationen, jag och Calle var nära att trassla ihop och tappade till de två sista placeringarna, jag tröck på som bara den på stakningen och var ikapp de första när den andra backen började, tog ett eget spår och drog om de andra och fick än en gång lucka över krönet, denna gång fick jag dock trycka på ordentligt på upploppet. Och vilken glädje, helt fantastiskt att återigen få stå överst på pallen.


// Johan Eriksson

Sunpocket placeringar på sprinten:


H17-18

Gustav Eriksson 2a, Emil Johansson 6a


H19-20

1a Johan Eriksson, 10a Victor Gustafsson



Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis Johan!

2008-12-16 @ 21:58:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0